Tsjechië 2007

Van 20 t/m 27 oktober 2007 zullen veertien jongeren van Franciscusoord en uit Valkenburg aan de Geul (verdeeld over een Nederlands en een Belgisch team) gezamenlijk deelnemen aan een groot internationaal schaaktoernooi in het Revalidatiecentrum te Praag. In de Tsjechische hoofdstad zullen zij voor de vijftiende keer schaken tegen deelnemers uit verschillende Europese landen. Natuurlijk krijgen ze dan ook de gelegenheid om de stad Praag en omgeving te bezoeken.

Zaterdag 20 oktober

Hallo schaak vrienden,Het was een lange reisdag. ’s Morgens in het donker (om 7 uur) vertrekken we uit Valkenburg, op weg naar Praag. Het is rustig in de bus, maar de groep begint de dag met de eerste oefenpartijtjes. Langzaam wordt het lichter en ze zon komt op. Het belooft een mooie, zonnige dag te worden. Voorbij Keulen staat de mist in de dalen en zo nu en dan duiken we erin.

We kunnen vlot doorrijden en om half twaalf is er tijd voor en eerste grote pauze. In Weiskirchen (100 km voor Würzburg) zoeken we een restaurant op om van een lekkere maaltijd te genieten

Via Bamberg en de Fränkische Schweiz gaan we bij Cheb de grens over naar Tsjechië.Pierre handelt de zaken af bij de douane en na een korte pauze kunnen we verder.De rit door Tsjechië gaat voor een deel over smalle wegen, omdat er aan de autoweg wordt gewerkt. Het is dan ook al donker als we om half negen in Praag aankomen. Bij het Centrum eerst een hapje eten. De traditionele pizza staat al klaar.Daarna de kamers verdelen, hier en daar een bed verplaatsen en dan is het tijd voor de nachtrust, want morgen begint het toernooi.

Zondag 21 oktober

Vandaag hoeven we niet zo heel vroeg op te staan, want na het ontbijt volgt pas om half elf de opening.

De opening wordt gedaan door Ales Chytka van het organiserend comité, mevr. Jana Bobosikova, lid van het Europees Parlement en de toernooidirecteur Antonin Ambroz.

Foto 1: Ales Chytka, Antonin Ambroz en de tolk

Foto 2: Mevr Dana Bobosikova met de microfoon

Er wordt gespeeld in drie Categorieën:

A – 16

B – 20 Nick, Sander, Quincy, Joey, Ritchie, Mike, Randy, Jimmy, Jonah en Raquell

C – 26 Hans, Cetin, Joachim, Jules

Na de officiele opening wordt Randy (in het Duits) geïnterviewd voor de Tsjechische TV. Aansluitend is de eerste ronde van het toernooi. Vooraf nog een vermanend woord van de schaakinstructeur. Opperste concentratie is gevraagd voor de komende uren.

Na de lunch volgen weer twee toernooirondes. Vooral de laatste ronde van vandaag vergt veel van onze “grootmeesters”. Van hen twee eindstellingen: Wit wint bij de eerste stelling (Cetin versus Joachim) en bij de tweede stelling wint zwart (Hans).

Na het diner is er voor de deelnemers nog een disco en daarna gaan we op tijd naar bed, want morgen wordt weer veel gevraagd van onze jongeren.Het schaakteam

Maandag 22 oktober

Vandaag is een echte toernooidag. Er staan vier rondes op het programma.

De dag begint echter met een verjaardag. Als Pierre Keune terugkomt van het ontbijt vindt hij een felicitatie op de deur. En ’s avonds wordt hij gefeliciteerd namens de gehele groep en krijgt hij een cadeau aangeboden door Nadine.

De twee dames Nadine en Bonnie moeten naast het verzorgen van Nick en Cetin ook hun rolstoelen verplaatsen en dat kost enige oefening. Het blijkt echter goed te lukken.

En dan wordt er weer geschaakt. De dag wordt afgesloten door een gezellig avondeten met de ploeg uit Rotterdam om de verjaardag van Pierre te vieren.

Na afloop is het om 10 uur weer bedtijd, want morgen volgen nog twee rondes schaken en zoals bekend … de laatste loodjes wegen vaak het zwaarst.Het schaakteam

Dinsdag 23 oktober

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan Vysehrad, vlakbij het instituut waar we verblijven.

Enkele leerlingen van de middelbare school geven ons een rondleiding.

Vysehrad is een oud fort en de naam betekent “Hoog kasteel” omdat het hoog boven de rivier de Moldau ligt.

In Vyserhad ligt het oudste kerkhof van Tsjechië, waar verschillende bekende dichters, schilders en musici zijn begraven. Hier is onder andere het graf van Dvorak en Smetana te vinden en van de schilder Alfons Mucha.

Het is erg koud, dus we zijn allen blij als we na twee uur weer terug kunnen naar onze warme kamers.

Na de lunch volgen dan de laatste twee rondes van het toernooi. Het is nog flink spannend, want nu komt het er op aan of een prijs wordt binnengehaald of net niet.

Hans Leenders, kampioen van Praag. Om vijf uur volgt dan de uitslag en de prijsuitreiking.

De hoogst geëindigde deelnemers van onze groep zijn:

Categorie C Hans met 8 ½ punt plaats 1

Joachim met 5 punten plaats 7

Cetin met 5 punten plaats 9

Categorie B Ritchie met 5 punten op plaats 12

Joey met 4 ½ punt op plaats 15

Randy met 4 punten op plaats 21

Als afsluiting van de dag speelt er een Big Band. Met gesloten ogen is het extra genieten en ook de oudere garde geniet van de muziek en doet enthousiast mee.

Vandaag hebben we weer een jarige en morgen alweer. Randy is vandaag 20 geworden en Raquel wordt morgen 16 jaar. ’s Morgens wordt Randy gefeliciteerd en ’s avonds worden Randy en Raquell nog even in de bloemetjes gezet.Naast twee jarige hebben we ook een clown in ons midden. Kijk en geniet!

Woensdag 24 oktober

Om negen uur zitten we in de bus naar Melnik ten noorden van Praag. Hier bezoeken we bij Lotka een grotwoning, zoals er in dat gebied meerdere zijn. De grotwoning die wij bezoeken is tot 1983 bewoond geweest. Op de benedenverdieping woonden de mensen en was het vee ingekwartierd, boven was de graanopslag. Nu is het een museum.

We maken nu een rondrit door een mooi natuurgebied met smalle wegen, prachtige rotsformaties en een kasteel.

De tocht mondt weer uit in Melnik, waar de Moldau in de Elbe stroomt en verder noordwaarts gaat naar Hamburg. In Melnik brengen we een bezoek aan het streekmuseum en de kerk. In het museum drinken we iets en de groep Nederlanders uit Rotterdam brengen een aubade aan de jarige Raquell Meesen.

Terug in Praag zoeken we een restaurant aan het Wenceslasplein om wat te eten en dan maken we een wandeling door de oude stad Praag over het stadsplein en de Karlsbrug over de Moldau.

Donderdag 25 oktober

Het regent zo nu en dan even, maar we gaan vol goede moed op weg naar het kasteel voor een puzzeltocht.

De groepen worden gemixt en … beginnen maar.

Zoeken naar aanwijzingen in de kathedraal en op de binnenplaatsen, goed om je heen kijken, mensen vragen en puzzelen. Op deze wijze kom je overal in het kasteel en zie je erg veel. We komen o.a. in het Gouden Straatje, de Koninklijke tuinen en bij de aflossing van de wacht voor het kasteel.

Om vier uur geven twee mannen een demonstratie met een aantal roofvogels en uilen. Ze laten de vogels niet alleen zien, maar we kunnen ook voelen hoe zacht de veren zijn en een aantal van ons laten met een handschoen de vogels vliegen. Vogels als Slechtvalk, Torenvalk, Buizerd, Condor, Bosuil, Dwerguil, Steppenarend en de Gier passeren de revue. Het is echt indrukwekkend en na afloop maken we ook dankbaar gebruik van de kans om met de mannen in gesprek te gaan en nog extra vragen te stellen en de vogels nog eens in alle rust te bekijke

In de ochtend hebben Bonny en Hettie schaakles gehad van de Cetin, bijgestaan door Joachim, Sander, Nick en Jules en nu mag Bonny het geleerde tegen Mike in praktijk brengen (met ondersteuning van Pierre Keune).

Vanaf 7 uur is er een optreden van een country en western groep, die een aantal dansen uitvoert en tussendoor ook de deelnemers in beweging brengt. Afsluitend wordt iedereen betrokken in een line-dance.

Vrijdag 26 oktober

Om 9 uur zitten we al in de bus. Het is bewolkt, maar dat mag de pret niet drukken, want we gaan shoppen in Praag.Winkel in, winkel uit. Hier en daar wat rondkijken en kopen wat we leuk vinden, voor onszelf of voor de achterblijvers in Nederland en België.Na de lunch volgt een verkleedpartij en gaan we maskers maken.

Als dat klaar is, gaat de hele groep in optocht naar de gymzaal voor de apotheose met muziek en de prijsuitreiking. Cetin, Nick en Randy zijn van de partij en amuseren zich kostelijk.Uiteindelijk levert hun dat een eerste, een tweede en een vijfde plaats op.

Ondertussen wordt er door de rest van de groep geschaakt en krijgt Jo de beginselen van het schaakspel bijgebracht.

Om 7 uur gaat de disco open. De belangstelling is niet zo groot, omdat er al enkele teams zijn vertrokken, maar na even warmlopen en de actieve inzet van de begeleiding weet iedereen zich toch prima te amuseren.

Daarna is er dan het afscheid voor de deelnemende teams.

Zaterdag 27 oktober

We moeten vroeg opstaan, want alles moet worden ingepakt en ingeladen in de bus, want om negen uur vertrekken we voor de lange reis terug. Om negen uur vertrekken we, uitgezwaaid door het personeel van het instituut en de Rotterdammers, die kort na ons vertrekken.

De bus volgt de autoweg E50 en heeft niet veel oponthoud, zodat we om kwart over elf de grens met Duitsland kunnen passeren. Rond twaalf uur eten we ons lunchpakket in de bus op. Na twee pauzes en nog enkele partijen schaak in de bus komen we dan rond acht uur aan in Valkenburg.

De bus uitladen, een laatste maaltijd en een woord van dank aan Pierre Keune, die deze reis heeft georganiseerd.

Na het maken van de groepsfoto stromen dan ouders en familieleden binnen om iedereen op te halen en veilig naar huis te loodsen.