Polen 2007

Burgemeester Nuytens zwaait de schakers van FO uit, die op weg zijn naar het schaaktournooi in Bydgoszcz.

Rond 8 uur vertrokken we naar Polen. Het eerste deel van de reis kostte veel tijd door de files, maar daarna schoten we lekker op. Onderweg enkele pauzes De mooiste pauze was de oude grensovergang met de DDR bij Helmstedt. Na 730 km kwamen we aan in de jeugdherberg van Leibnitzsee, ten noorden van Berlijn.

Na een maaltijd in het restaurant gingen wij allen (en vooral onze vermoeide chauffeurs) genieten van een welverdiende nachtrust

Groetjes uit Berlijn

Vrijdag 27 april

Vanmorgen vertrokken we met de trein naar Berlijn. We maakten een sightseeing met een open bus door Berlijn. In de bus werd Pierre Keune  gebeld door de heer Nuijtens burgemeester van de gemeente Valkenburg aan de Geul. Hij deelde hem mee dat hij een Koninklijke onderscheiding had gekregen. Verder wenste de burgermeester de hele groep een goede reis naar Polen en veel succes bij het schaaktoernooi. Pierre was heel opgetogen met de Koninklijke onderscheiding. De tocht met de bus ging langs alle grote bezienswaardigheden in Berlijn. De tour eindigde aan de Brandenburger Tor, van hieruit bezochten we het parlementsgebouw. Waar we vanaf de grote glazen koepel een prachtig overzicht hadden over de stad. Na het bezoek aan het Kaufhaus des Westens oftewel KaDeWe, keerde we terug naar de jeugdherberg.

Pierre werd ’s avonds door Margriet een onderscheiding opgeprikt namens de gehele groep als dank voor zijn voortdurende inzet voor alle schakende jongeren van FO en omgeving. Daarna ontving Pierre van de deelnemers felicitaties.

Zaterdag 28 april

Intocht in Polen! Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt vertrekken we om half tien richting Polen. Na enkele files komen we rond half twaalf een de Poolse grens bij Szczecin (Stettin). Hier zien we het staan:  BYDGOSZCZ  263 km. Zover lijkt dat niet, maar het is grotendeels een tweebaans weg door veel kleine dorpen en steden, dus echt snel gaat het niet. Rond half twee een pauze bij een tentje langs de weg.

Om half drie kwamen we bij een bekend visrestaurant aan voor de warme maaltijd. Het restaurant is zo mooi gelegen, dat er in de tijd dat wij er waren wel drie jonggetrouwde paren er kwamen om bruidsfoto’s te maken. Voor ons wel leuke om te zien, maar voor ons telde natuurlijk de frites met gebakken vis! Na een laatste spelletje tafeltennis zetten we om half vijf de laatste etappe in, die ons naar Bydgoszcs bracht. Na een broodmaaltijd in de school gingen we naar het internaat, waar we onze slaapplaatsen inrichtten.

De hele dag was het warm, maar aangekomen in Bydgoszcz viel de temperatuur zwaar tegen. (15o). De temperatuur was in Bydgoszcz in de namiddag sterk gedaald en in de avond begon het zelfs te regenen.

Het schaakteam

Zondag 29 april

Het toernooi gaat van start! Na het ontbijt volgt om elf uur de opening van het toernooi. Na begroeting van de deelnemende teams en de aanwezige prominenten volgt

een cultureel programma met zang en dans. Aansluitend krijgt Pierre Keune de aandacht, omdat ook hier reeds bekend was, dat Pierre een koninklijke onderscheiding had ontvangen.

Na de opening vertrok onze groep met enkele gidsen naar de binnenstad om nog ietes van de stad te zien.

We zagen o.a. een koorddanser over de rivier gaan (echt of vals)? Op het grote plein staat de woning van een grote tovenaar uit de 16de eeuw. Hij had zijn ziel verpand aan de duivel en werd heel rijk. Toen de duivel hem. kwam halen wist hij te ontsnappen en belandde als eerste Pool op de maan, waar hij nu nog zit. Om 13.13 uur meldt hij zich aan het raam om het volk te groeten. Om drie uur begonnen dan eindelijk de wedstrijden. De deelnemende landen waren: Polen, Tsjechië, Roemenië, Wit Rusland en Nederland. Onze jongens moesten nog even warmlopen en hadden moeite met de eerste partijen. Hopelijk gaat het de rest van het toernooi wat beter.

Maandag 30 april

Naar de stad van Lech Walesa! We moeten vroeg opstaan, want om acht uur vertrekt de bus. Het is fris en we zijn gewaarschuwd dat het in Gdanzk nog flink koud is, dus … warm kleden is de boodschap. In de bus wordt er nog flink geoefend. We hebben tijd genoeg, want de reis duur drie uur. In Gdanzk maken we onder begeleiding van een gids een wandeling door het stadscentrum. We beginnen in de grote straat naar het plein met veel huizen van Nederlandse makelij uit de zestiende en zeventiende eeuw. In de verte de toren van het oude stadhuis. Ook aan het grote plein (Dluga Targ) wanen we ons in Nederland met zijn gevels. In het oude Holland Huys aan het plein is het Nederlands consulaat gevestigd.

Aan het eind van het grote plein is de Groene Poort, een van de stadspoorten. Naast deze stadspoort het kantoor van Lech Walesa. Direct buiten de poort staan we weer even te luisteren naar de verhalen van de gids.

Overal in de stad (waren) en zijn hoge opstappen naar de huizen. Zij waren nodig, omdat het water in vroeger tijden vaak de stad inkwam en de mensen liever geen water over de vloer hadden. Na het afscheid van de gids gaan we op de boot voor een havenrondvaart. De meesten blijven liever binnen in het schip, want op het water is het knap winderig en koud (niet meer dan 6-7 graden). We zijn dan ook allen blij dat we rond vier uur in de (warme) bus zitten naar Bydgoszcz. Om zeven uur zijn we terug in Bydgoszcz voor de maaltijd en daarna gaan we snel terug naar het warme internaat. Er wordt natuurlijk nog wat geschaakt en dan … snel naar bed, want worgen moet er weer worden geschaakt

Dinsdag 1 mei

Een dag lang schaken! Vannacht heeft het gevroren. In de ochtend schijnt de zon, maar die verschuilt zich later achter de wolken. Tot het moment blijft het wel droog. Na het ontbijt begint om tien uur de volgende schaakronde in de school. De jongens zijn nu warmgelopen en spelen wat rustiger.

Na de lunch wordt er nog even stevig getraind in het schaaklokaal van de school, waarna ronde zes en zeven gespeeld kunnen worden. De spelers voor het toernooi zijn ingedeeld in twee leeftijdsgroepen: de jongsten tot 12 jaar en de ouderen.

Samen met onze gastheren gaan we dinsdagavond uit eten in de stad.. Speciaal voor de film moeten we even wachten maar dan gaan we aan tafel voor een heerlijk diner. Aan tafel onze gastheer Bronislav Kranz (links) en Ales Chytka uit Praag. Alles moet op, dus Peter offert zich op, volgens Willy Wijsen “tempodwang” (schaakterm). Na de maaltijd tijd voor integratie en het uitwisselen van wat vingeroefeningen tussen Lucia en Ritchie.

Woensdag 2 mei

De laatste loodjes! Om half tien starten de laatste ronden. De laatste kans om nog wat punten te verzamelen. De gong gaat voor de laatste ronde. Helaas laat Anton deze kans om punten te behalen liggen.

De groep uit Praag moet helaas eerder vertrekken. Nog even tijd voor een foto (foto 618). Dan wordt de uitslag voorgelezen. Pierre Keune krijgt een beker uitgereikt voor de deelname vanuit Nederland. Tot slot komt de gehele schaakploeg nog op de foto. Vanavond hebben we nog een cultureel programma: we gaan naar een optreden in de Opera Nova in Bydgoszcs. Hierover later meer.

Vanavond gaan we naar de opera. Het is een hele ervaring voor de jongeren, ook al volgen we niet de gehele opera (die duurt ongeveer 4 uur!). De opera “Der Rosenkavalier” van Richard Straus wordt gezongen in het Duits, maar boven het toneel is een soort lichtreclame, waarop de tekst in het Pools is te volgen (een soort ondertiteling boven het toneel).Een bijzondere vermelding moeten we maken voor Randy

Pöttgens, die de Duitse tekst letterlijk wist te volgen. Na de opera, gaan we nog even de stad in voor een portie ijs en daarna terug naar het internaat, waar we slapen. Maar eerst nog een potje schaak! Onze chauffeur Lucien heeft blijk gegeven van enige schaakkunst en een partij van twee coaches (onze Willy Wijsen tegen de caoche van Wit Rusland)

mag ook niet ontbreken!

En de uitslag?

Anton 1 1/2punt

Mike 2 punten

Jonah 2 1/2 punt

Quincy, Ritchie, Niek en Jimmy 3 punten

Randy 3 1/2 punt

Peter 4 punten

Alles behaalt in een sterk bezet tournooi.